Monday, October 20, 2014

Tips Untuk Rambut dan kuku Sihat



Rambut dan kuku diperbuat daripada keratin. Jadi, untuk mendapatkan rambut dan kuku yang sihat, diet kita semestilah mengandungi nutrisi yang sihat. 
Next time, bila buat grocery, pastikan kita beli dan seterusnya makan makanan ini:
(Sumber daripada Good Housekeeping)
1. Susu
Kajian menunjukkan kekurangan zat besi, zink, biotin dan protein boleh menyebabkan rambut gugur. Holley Grainger, MS, RD. berkata kekurangan zat besi juga menyebabkan kuku senang patah. Jadi, nutrisi yang sihat mestilah mengandungi jumlah zat besi yang tinggi. Susu adalah satu 'super food' yang mengandungi kandungan protein, kalsium, vitamin D dan biotin yang tinggi di mana susu boleh membantu rambut menjadi lebih lembut dan mudah diurus.
2. Telur
Rambut kita - memanjang sebanyak setengah inci setiap bulan - mengandungi 97% protein, jadi, kita sepatutnya 'replenish' tubuh kita dengan nutrisi yang boleh "promote cell growth and repair," kata Grainger. Telur kaya dengan biotin dan zat besi. 
3. Ikan Salmon
Asid lemak Omega-3 dapat membantu menguatkan rambut dan kulit kepala kurang 'flaky'. Ia juga dapat mengelakkan kuku jari daripada senang patah. Asid lemak Omega-3 ini kaya dengan biotin - vitamin B yang penting - dapat membantu rambut dan kulit kepala lebih sihat.  
4. Sayur hijau
Sayur hijau seperti bayam dan kangkung sebenarnya kaya dengan vitamin A dan C. Ia merupakan sumber penting dalam penghasilan kolagen - di mana kolagen ini membina dan menguatkan saluran darah. Vitamin C adalah penting di dalam penyerapan zat besi ke tubuh manakala vitamin A adalah untuk rambut. Vitamin C juga membantu kulit kepala menjadi lebih sihat, justeru, asas kepada rambut kuat. 
5. Sayur Berwarna Oren dan Kuning
Menurut Dana White, MS, RD, ATC, sayur yang kaya dengan vitamin A seperti lobak merah, labu dan ubi keledek dapat membantu kuku kita lebih bersinar dan kurang kering. Mereka kaya dengan anti-oksida beta karotena di mana ianya dapat menolong tubuh badan menukar vitamin A untuk mendapatkan kulit yang lebih cantik. 
6. Air
Air bukan makanan, tetapi pengambilan air yang secukupnya dapat membantu kesihatan rambut dan kuku kita di mana kita akan sentiasa hidrat. Hidrat adalah penting di dalam kesihatan tubuh badan di mana tubuh boleh berfungsi secara normal. Bila hidrat, tubuh kita boleh menyalurkan kesemua nutrisi yang seckupnya kepada rambut dan kuku folikel. 

0 comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *