Friday, February 14, 2014

Supplemen Kesihatan Anak Yang Masih Belajar

Saya mempunyai 5 orang anak: yang sulung di universiti, yang kedua di sekolah menengah, yang ketiga dan keempat di sekolah rendah, dan yang bongsu baru bersekolah tadika. 


Dinah (anak no 2), Aiman (anak no 3) dan Isha (yang kecik) di sebuah hotel di Johor Bharu

Saya dengan kesemua anak di luar Esplanade, Singapura, Disember 2013
Seperti ibu-ibu lain, saya memberi mereka vitamin supplemen sebagai makanan tambahan.



Untuk anak yang sulung dan nombor dua, saya supplemenkan mereka dengan vitamin Shaklee B-Complex dan Shaklee vitamin C. Tetapi untuk anak saya yang masih bersekolah rendah dan tadika, saya hanya supplemenkan mereka dengan Shaklee chewable vitamin C dan madu setiap hari.

Kenapa saya pilih B-Complex untuk anak-anak saya?

Anak sulung saya dahulunya selalu pening kepala. Apabila beliau pulang bercuti, pasti anak saya ini akan pergi ke DEMC untuk ambil ubat pening kepala. Saya sampai naik "fed-up" dengan amalan anak saya yang satu ni - asyik-asyik makan ubat aje bila pening kepala. Saya tidak mahu anak saya jadi "hamba ubat".

Satu hari, saya buang kesemua ubat pening kepala tu dan mengarahkan anak saya untuk HANYA makan vitamin B-Complex Shaklee sahaja. Saya nak tengok keberkesanan B-Complex ni terhadap pening kepala beliau. Nasib baik, beliau akur dan kebetulan dia berada di rumah, jadi senang saya pantau.

Alhamdulillah, dengan izin Allah, anak saya, dalam masa seminggu dengan hanya mengambil sebiji B-Complex Shaklee pada setiap pagi, anak saya telah mendapat kesan. Beliau mengatakan pening kepala beliau sudah berkurangan dan merasakan lebih bertenaga lagi. Disebabkan beliau mendapat pengalaman positif, beliau telah share kebaikan vitamin B-Complex ini dengan kawan beliau kat universiti. Dan kawan beliau juga telahpun amalkan mengambil vitamin B-Complex dan Vitamin C.

Menurut laporan kebanyakan penyelidikan perubatan, B-Complex dikatakan menolong
  1. melawan stres - memastikan kesihatan fungsi saraf, sekali gus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia
  2. menajamkan konsentrasi otak - memperkasakan memori dan daya pemerhatian atau fokus
  3. menambahkan tenaga - bantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga dan dapat mengurangkan masalah keletihan atau kelesuan
  4. memelihara kesihatan mata - mengurangkan masalah keletihan mata, mencegah katarak, dan meningkatkan kualiti penglihatan
  5. memperbaiki masalah rambut seperti rambut gugur dan beruban, kelemumur dan kulit kepala serta mengekalkan kesihatan rambut
  6. meredakan alahan - ia sebagai detaksifikasi
  7. meredakan anemia
  8. mencegah pericche (rekahan mulut) dan jangkitan lidah serta nafas berbau

Kenapa saya memberi Vitamin C kepada anak-anak saya?

Ada beberapa faktor pendorong:
  • Disebabkan keadaan cuaca sekarang ini tidak menentu, ramai kanak-kanak dan pelajar mudah terdedah kepada wabak demam, batuk dan selsema. Mereka juga senang untuk dijangkiti oleh virus lain menyebabkan mereka menjadi golongan yang begitu berisiko tinggi.
  • Tiga daripada lima orang anak saya menghidap ekzema. Doktor ada memberitahu saya jika saya ingin memberi mereka supplemen untuk kulit akibat ekzema, dia merekomen vitamin C.
  • Anak dara saya ditumbuhi jerawat, terutamanya anak sulung saya. Anak kedua saya dihinggapi oleh jerawat batu yang agak besar di atas hidung beliau. Jika jerawat dah hilang, timbul pula jerawat baru di tempat yang sama.
Alhamdulillah, dengan izin Allah, anak-anak mengambil 'Chewable Vitamin C' Shaklee secara konsisten, saya nampak perubahan terhadap kesihatan dan kulit mereka. Walaupun mereka masih dijangkiti demam, batuk dan selsema, saya dapati bahawa jangkamasa untuk mereka pulih lebih cepat daripada sewaktu mereka tidak mengambil apa-apa supplemen langsung. Alhamdulillah, anak-anak saya sudah kurang bergantung kepada ubat medikal terutamanya untuk batuk dan selsema.

Semenjak anak dara saya mengambilkan vitamin C, muka mereka bertambah licin dan berseri. Jerawat jarang kelihatan pada muka mereka.

Seperti vitamin yang lain, penyelidikan medikal turut 'highlight' kebaikan vitamin c ini. Di antara kebaikan vitamin c adalah:
  1. meningkatkan sistem imun 
  2. mencantikkan kulit
  3. membaiki simptom pendarahan
  4. membentuk kolagen
  5. membaiki insomnia
  6. mengekalkan kolestrol sihat
Fakta vitamin yang disebut di dalam entri ini adalah berdasarkan daripada sumber Panduan Nutrisi Shaklee.


0 comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *